Topic 9/11: Spitfire
In 1963 bracht Triumph de Spitfire 4 op de markt; een echte sportauto in een lage prijsklasse. In de eerste test in een Autovisie uit 1963 moesten een 3-cilinder, 2-takt SAAB 96 en een Austin Cooper er aan te pas komen om naast de “echte” concurrenten Austin-Healey Sprite en BMW 700 Cabriolet een “test-quintet” te maken. Gelukkig werd de SAAB op topsnelheid ruimschoots verslagen. De eerste Spitfire had een topsnelheid van 145 km/u en dat gecombineerd met een sportief rijgedrag maakte het tot een sportieve auto, Italiaans gestileerd, maar met duidelijke Engelse trekken.
De Spitfire kreeg de langeslag-motor van de Triumph Herald, maar mede door de toepassing van twee carburateurs en de verhoging van de compressieverhouding van 8:1 naar 9:1 steeg het vermogen van 39 naar 63 pk. Een opgeboorde versie inclusief twee extra cilinders werd gehuisvest in de Triumph 2000 Saloon. Langeslagmotoren kwamen voort uit de Engelse traditie omdat vanaf 1910 de belasting gebaseerd was op het aantal cilinders en de boring (Daarom ook vond de verspreiding van kopklepmotoren in Engeland minder snel toepassing). Ondanks dat de bewuste berekening al lang afgeschaft was, bouwden de Engelsen nog veel lange slag motoren. Dat het in die tijd al anders kon bewees de Ford Anglia die in die tijd zelfs nog een kortere slag had dan de Lotus V8-1500 Formule 1 van Jim Clark en dus erg geliefd was bij tuners.
De Spitfire bleef in productie tot 1980, waarbij de cilinderinhoud tot twee maal toe vergroot werd, allereerst in de opgeboorde versie van de MK III en MK IV waarbij de inhoud van 1147 cc naar 1296 cc vergroot werd. Daarna werd de slag vergroot waarmee de 1500-versie een feit werd. Vanaf 1965 kreeg de Spitfire tevens concurrentie van de FIAT 850 Spider; een auto met een kleinere motor en minder vermogen, maar met dezelfde topsnelheid. En aangezien kleine sportieve auto’s veelal vragen om meer vermogen hadden beiden een grote sportieve “prototype-broer”.
Voor de Spitfire was dit de eveneens door Giovanni Michelotti ontworpen Triumph Fury waarin de 6-cilinder van de Triumph 2000 Saloon gehuisvest werd. Plannen werden gemaakt en vervolgens niet uitgevoerd om ook nog de 3 liter V8 uit de latere, door Michelotti ontworpen Stag te huisvesten. De snelle broer van de FIAT 850 was de De Tomaso Pampero met een getunede 1500 cc Ford Cortina motor. De cabriolet getekend door Giorgetto Giugiaro voor Ghia was in feite een aangepaste Vallelunga Spider.
Mazda MX5
De Spitfire heeft samen met de Lotus Elan, de MGB en de Austin Healey Sprite inspiratie gegeven aan de ontwerpers van de Mazda MX-5, ook wel Mazda Miata genoemd. Dat het Roadster-rijden wederom vanaf 1989 aansloeg bewijzen de verkoopcijfers; tussen 1989 en 2011 zijn er bijna een miljoen exemplaren over de toonbank gegaan, circa 3 maal zoveel als de Spitfire.