Shakeout
(2021-04) Lordstown Motors, Fisker, Lucid Motors, Rivian en NIO; het zijn slechts enkele voorbeelden van jonge autofabrikanten die elektrische auto’s op de markt (willen) brengen met duizelingwekkende prestaties. Voor de 46 jarige Chinese multimiljardair en oprichter van NIO zijnde William LI is Tesla de inspiratiebron. Zijn Tesla lookalike NIO ET7 komt met een 150 kWh accupakket, 1000 kilometer ver. Omdat veel van de nieuwe ‘autofabrikanten’ voornamelijk nog praatjes kunnen verkopen, worden zaken vaak rooskleuriger voorgesteld dan de werkelijkheid voorstelt. Er moet tenslotte geld opgehaald worden voor verdere ontwikkeling of productie. Veelal gaat dat via SPAC’s. Dat zijn lege vennootschappen die aan een effectenbeurs worden genoteerd. Via een SPAC kan een privébedrijf overgenomen worden zonder het traditionele proces van een beursintroductie.
Sommige bedrijven, zoals Nikola Motors haalden al een beurswaarde van meer dan € 20 miljard terwijl het product nog maar ternauwernood de tekentafel had verlaten. De opgeklopte beurswaarden vormen daarentegen weer een flink verdienpotentieel voor onderzoekbureaus die de bedrijven betichten van fraude.
Hindenburg Research heeft een vernietigend rapport geschreven over Nikola Motors in 2020 en daarbij ‘netjes’ vermeld dat ze zelf speculeren op een koersdaling van Nikola. Dankzij het rapport is dat ook gelukt, zodat Hindenburg miljoenen verdiende, hetgeen niet slecht is voor een onderzoek. In 2021 wordt het trucje herhaald met Lordstown Motors. Zij wordt beschuldigd van neporders, een prototype inferno en niet openbaar gemaakte productieproblemen. Dan is er ook nog een fittie tussen Tesla en Rivian. Tesla beschuldigt Rivian, die veel Tesla medewerkers heeft weggekocht, dat ze kennis hebben gestolen. Een vreemde beschuldiging omdat Tesla in de beginperiode veel specialisten had weggekocht bij de traditionele auto-industrie. Het is nu eenmaal moeilijk om een autofabriek op te zetten met louter schoolverlaters. Amazon die zwaar heeft geïnvesteerd in Rivian, heeft een order van 100.000 elektrische bezorgbussen uitstaan bij Rivian. Uiteindelijk is de strijd tussen Tesla en Rivian een strijd tussen Tesla baas Elon Musk en Amazon baas Jeff Bezos, die ook verwikkeld zijn in een space race.
Ondanks het enthousiasme van de elektrische auto ‘start- and scale-ups, zullen velen helaas niet ver komen. Een shake-out zoals aan het begin van de 20e eeuw toen er honderden autofabrikanten waren, zal ook in de komende tijd weer plaatsvinden. Voor de gevestigde autofabrikanten is het te hopen dat zij daar niet bij horen. Die kans is overigens voorlopig nog niet zo groot omdat ook zij, deels onder druk van milieueisen, flink investeren in de elektrische auto. En dat doen zij zonder de cashcows, zijnde benzine- en dieselauto’s te snel los te laten. Er moet tenslotte ook nog geld verdiend worden, niet zozeer op de beurs, maar op de reële markt.
Dit artikel schreef ik eerder voor de AMT 23-04-21.