Kantelmoment
(2014-12) Twee jaar geleden toonde Toyota tijdens de salon van Genève een ‘nieuwe vorm van transport’. De daar getoonde elektrische driewieler, genaamd I-Road heeft een actieradius van 50 kilometer en is mede dankzij nul-uitstoot zeer geschikt voor stadsvervoer. Deze “Personal Mobility Vehicle (PMV)” heeft onlangs haar Europese debuut beleefd nadat er een aantal dit jaar getest is in Toyota City. De tweezitter is onderdeel van een pilot-programma in Grenoble. Er zijn 27 laadstations waar de 35 te huren I-Roads terecht kunnen. Met een app op de smartphone of tablet kan gecheckt worden waar een exemplaar te vinden is. In elk voorwiel is een 1.9 kW elektrische motor gebouwd, die wordt gevoed door een lithium-ion accu. De topsnelheid is 60 kilometer. Het stroom verbruik bedraagt circa 70 – 80 Wh/km hetgeen ongeveer de helft is van het verbruik van een Nissan Leaf. De auto heeft een lengte van slechts 235 cm en de draaicirkel is krap drie meter. Met een dergelijke grootte en kleine accu weegt de I-Road slechts 300 kilo en duurt het opladen maar 3 uur. Tot zover dus in het geheel geen baanbrekend nieuws.
Active Lean
Toyota gebruikt een ‘active-lean’ technologie om de auto tot hogere niveaus van stabiliteit, veiligheid en comfort te brengen. Deze technologie werkt in combinatie met achterwiel – aandrijving en – besturing via een conventioneel stuurwiel. Een ECU berekent de noodzakelijke hellingshoek gebaseerd op de stuurhoek, gyrosensor en voertuigsnelheid. Het systeem beweegt automatisch de wielen op en neer in tegengestelde richting. Actieve Lean werkt ook wanneer de auto rechtdoor rijdt op een hellend of oneffen oppervlak, zodat de body van de auto onder alle omstandigheden recht blijft.
Top Gear
Het euvel van één van illustere zijn ‘voorgangers’, genaamd de Reliant Robin is daarmee verholpen. Het kantelmoment moest daar nog door de bestuurder zelf bepaald worden. Zie Video