Vliegmobiliteit

Het Japanse Skydrive komt naaar eigen zeggen in 2023 met een vliegende auto op de markt voor tussen de 300,000 tot 500,000 Amerikaanse Dollars. De Skydrive heeft geen start- en landingsbaan nodig heeft en is daardoor geschikt voor de stedelijke omgeving. Het Nederlandse PAL-V komt naar verwachting in 2021 op de markt, maar heeft wel een startbaan nodig. 180 meter is voldoende om genoeg snelheid te ontwikkelen om in het luchtruim te geraken. T.o.v. de SkyDrive lijkt de PAL-V in het nadeel, maar dat is niet terecht. De geschiedenis leert dat grote innovaties die over drie jaar voorspeld worden, vrijwel allemaal veel later op de markt komen, of zelfs helemaal niet. In 2001 voorspelden Daimler, Honda, General Motors en Toyota middenin de waterstofhype dat ze drie jaar later met een brandstofcel auto op de markt zouden komen. Daar is weinig van terecht gekomen. De ‘vliegende auto’ heeft een langere historie. De eerste serieuze poging om een vliegende auto op de markt te zetten vond plaats in 1917 toen Glenn Curtiss de Autoplane bouwde. Ondanks dat, zat een beetje op en neer hoppen er helaas nog niet in.  

Airbus

Verder is de term vliegende auto nogal een containerbegrip. In essentie heeft de ‘vliegmobiliteit van de toekomst’ twee basis applicaties die zeer verschillend zijn: Flydrive en FLy only. Echter de Fly only oplossing kan met wat fantasie beter air metro of airbus genoemd kunnen worden aangezien deze drone achtige vliegtuigen ons straks net als een bus of een metro van station naar station gaan brengen en dus niet van deur naar deur. De SkyDrive van Toyota heeft een kleine rijrange en dus moet er een landingsplaats dicht bij huis of kantoor zijn in tegenstelling tot de PAL-V; voor het flydrive segment is het aantal start en landingsplaatsen geen issue vanwege de rij capability. Voor vertical take-off concepten ligt hier dus nog een uitdaging.

2300 miljard

Als de markt voor vliegende auto’s open breekt is er serieus veel geld mee gemoeid. De Boston Consultant Group (BCG) heeft vier scenario’s opgesteld voor de uitrol van vliegende auto’s in 2030. Indien de technologische ontwikkeling hapert, de infrastructuur en de veiligheid niet voldoet en de regelgeving niet gunstig is, dan verwacht BCG 10.000 vliegende auto’s in 2030. Indien alle problemen wel worden opgelost, schat BCG een markt in van 60 miljoen stuks die samen 825 miljard vliegbewegingen maken. De omzet wordt dan geschat op 2300 miljard dollar. Analisten van Morgan Stanley maken zich er wat gemakkelijker van af. Zij beweren dat de vliegende stadstaxi het nieuwe normaal is in 2040. De mondiale markt is dan zo’n 1400 tot 2900 miljard dollar waard.

Dapper Amsterdam

Kortom; er zit meer dan honderd jaar tussen serieus eerste concept tot het daadwerkelijk in de markt zetten van de vliegende auto. Dat lijkt lang, maar om de zaak in perspectief te plaatsen: de elektrische auto heeft dezelfde tijd nodig gehad. Begin 20e eeuw was het over en uit met de elektrische auto als serieuze concurrent van de auto met verbrandingsmotor. Alleen Amsterdam hield nog een tijdje dapper stand met haar elektrische taxi’s die dienst deden tussen 1909 en 1924. De piek in Europa lag wel vlak na 1900. Meer dan 100 jaar later is de wederopstanding van de elektrische auto een feit met het uitkomen van de Tesla Roadster en de Nissan Leaf.

Robotauto

Dat het niet altijd honderd jaar duurt voordat een grote innovatie doorbreekt hopen velen te bereiken met de robotauto, die ook in de binnensteden geheel zelfstandig kan rijden. De range van verwachtingen wanneer dit mogelijk is, ligt tussen 2021 en 2050. De eerste serieuze poging van een zelfrijdende auto zonder radiografische besturing (1925) of magneetbanen (1960) was in 1987 met een Mercedes bus, dus we hebben nog wel wat tijd.

Bronnen
Afbeelding: PAL-V
https://www2.deloitte.com/us/en/insights/focus/future-of-mobility/passenger-drones-flying-cars.html

https://www.nytimes.com/2020/08/29/world/asia/japan-flying-car.html

https://www.bcg.com/publications/2018/aerospace-industry-is-not-ready-for-flying-cars

https://www.pal-v.com/en/explore-pal-v

https://www.researchgate.net/publication/227415212_The_Car_Industry_and_the_Blow-out_of_the_Hydrogen_Hype