Verdienmodellen

(2020-03)
Auto’s lijken steeds meer op rijdende computers die met van alles verbonden zijn. Dit heeft een grote invloed op onderhoud en reparaties. Huidige services zullen steeds meer worden uitgevoerd op basis van data en connectiviteit, waarbij de datakwaliteit de servicekwaliteit bepaalt. Problemen kunnen worden opgelost met behulp van digitale tools en OTA gegevensuitwisseling (Over The Air). Dit betekent dat fysieke bezoeken aan reparatiewerkplaatsen in de toekomst minder nodig zijn.
Hierdoor ontstaan nieuwe verdienmodellen zoals predictief onderhoud en aanbevelingen voor onderhoud op afstand. Daarnaast kan onderhoud worden gepland in overeenstemming met de slijtage van onderdelen. Reserveonderdelen kunnen ‘just in time’ worden geleverd. Ook OTA updates en upgrades en voertuigdiagnose apparaten en apps vormen potentiële verdienmodellen. Diagnose tools worden gebruikt om motorproblemen te diagnosticeren, het onderhoud van een voertuig te verbeteren en om zuiniger te rijden.
Influencers
Service- en onderhoudskanalen zullen immer meer verschuiven van een model gebaseerd op verkoop en onderhoud via dealers naar een model gebaseerd op digitale links en in toenemende mate via sociale media. In deze media zien we vooral veel ‘influencers’ die producten en bedrijven aanprijzen op youtube of (meestal) éénzijdig reageren op blogs. In moderne businessplannen staan strategieën beschreven hoe om te gaan met influencers in het verkoop- en marketing kanaal.
Door verdergaande elektrificering en de uitrol van ADAS is er een shift in de investeringen van OEM’s en daarmee verandert de auto. Volgens McKinsey stijgen vooral de investeringen in vermogenselektronica. Tussen 2020 en 2025 verdubbelt de markt en vijf jaar later nog eens. De investeringen in sensoren en infotainment verdubbelen de komende 10 jaar. Hardware wordt ook steeds meer losgekoppeld van software en zo komen er ook nieuwe spelers op de markt.
OTA updates
Voor softwareproviders is het gebruikelijk om gratis of goedkope basisversies van programma’s of applicaties aan te bieden met de optie om ze te upgraden voor een vergoeding of een vast tarief op basis van een abonnement. Wie vanaf 1 juli 2020 een nieuwe elektrische auto onder de € 45.000,= koopt, krijgt 4.000 subsidie. Stel dat een bepaald merk haar goedkoopste model aanbiedt voor € 48980,= met een 50 kWh pakket, dan grijpt de koper naast die € 4000. Maar indien bij dit model bijvoorbeeld slechts 20 kWh geactiveerd wordt en deze dan voor € 44980,- wordt aangeboden kan de subsidie van € 4000,= wel verleend worden. Na registratie van de auto wordt een OTA update toegepast voor € 4000,= waardoor de volle 50 kWh weer beschikbaar is. Veel sneller kun je het niet verdienen.
Deze blog verdween eerder in de AMT, editie februari 2020