Trendonafh. Mazda’s

skyactiv-engine

De trend naar downsizing is onder druk van lagere CO2-emissies ingezet. Het is onmiskenbaar dat autofabrikanten juist goed scoren in de NEDC testcyclus met kleine turbomotoren. Mazda volgt deze trend niet. Niet alleen omdat Mazda wellicht de behoefte voelt zich te onderscheiden t.o.v. de acht maal grotere Toyota, General Motors en Volkswagen, maar ook omdat het in de genen zit.

Wankelmotor
Toyo Kogyo (TK), fabrikant van Mazda auto’s kocht in 1961 een licentie van NSU om Wankelmotoren te ontwikkelen. TK had twee eigenschappen die gunstig waren voor de ontwikkeling van de Wankelmotor. Zij had haar eigen gereedschapsdivisie, waardoor zij de kennis en de mogelijkheden bezat nieuwe onderdelen te fabriceren. Aan het begin van de 60’er jaren bestond vrijwel de gehele productie van TK uit kleine auto’s en trucks , vnl. 3- en 4-wielers tot 360 cc.

Mazda R360 Coupe

In 1960 was TK bijna bankroet. De Japanse regering oefende druk uit om op te gaan in Nissan, Toyota of Mitsubishi. Toen TK de Wankellicentie kocht, lieten de politici haar met rust. Mazda veranderde bijna de gehele auto-industrie toen in 1973 de milieuwetgeving in de VS haar erg goed gezind was op NOx-vlak en vrijwel elke grote autofabrikant Wankelmotoren ontwikkelde. Uiteindelijk werd de omslag van het machinepark naar Wankelmotoren te duur voor de gevestigde auto-industrie en ging dit feest niet door.

SkyActiv
Mazda zet nu vol in op haar zogenaamde SkyActiv motoren. Deze hebben een compressieverhouding van 14:1, zowel in diesel als benzine-uitvoering. Voor de benzineversie claimt Mazda een laag verbruik vanwege o.a. een directe inspuiting, een geoptimaliseerde werveling van de brandstof door een zesgatsverstuiver die de brandstof met 200 bar inspuit (in een komvormig kuiltje op de zuigerbodem met hoge kroon). Daardoor ontstaat een complete verbranding met relatief lage piektemperatuur, waardoor de NOx-uitstoot laag is. Verder zijn de buizen van het uitlaatspruitstuk verlengd zodat hete uitlaatgassen niet in de cilinders terug gezogen kunnen worden. De Mazda 3 met 2 liter SkyActiv 120 pk-motor is in de praktijk even zuinig als een VW Golf met 1,4 TSI-motor (122 pk). Koppel, gewicht en topsnelheid liggen ook op hetzelfde niveau. In de NEDC ligt de Golf 1 gram voor (119 t.o.v. 120). Gemeten volgens Travelcard onder leaserijders ligt de Golf 1 gram achter (166 t.o.v. 165). Ofschoon downsizing dus niet noodzakelijk is, zal deze trend zich voortzetten, vanwege de investeringen die terugverdiend moeten worden. Ondanks dat, wordt Mazda door de concurrentie nauwlettend in de gaten gehouden, net zoals indertijd met de Wankelmotor en wachten we na het verder door ontwikkelen van de SkyActiv familie weer op nieuwe trendonafhankelijke technologieën. MAZDA Skyactive D prototype

Archief NCAD
Faith, N. (1976), The Wankel Engine: The story of the revolutionary rotary engine. George Allen & Unwin Ltd, London.
Popplow, M. (2003), Motor ohne Lobby: Medienereignis Wankelmotor 1959-1989. Verlag Regionalkultur, Heidelberg.

Foto 1: http://www.thetruthaboutcars.com
Foto 2: https://mariothemultipla.wordpress.com
Foto 3: http://www.roadandtrack.com

 

 

I would really appreciate your comments ........

%d bloggers like this: