SuperPrius

Toyota NS4

Motorenfabrikanten berekenen bij het bepalen van technologische ontwikkeling, de kosten per gram CO2-besparing. Omdat de auto met verbrandingsmotor één lange technologische evolutie doormaakt, is vrij exact uit te rekenen wat een bepaalde CO2-daling kost. In 2025 zal het wettelijk bepaalde maximum gemiddelde CO2-uitstoot per merk (vloot) tussen de 68 en 78 gram liggen. Met de huidige ontwikkeling is dat met een doorontwikkelde Toyota Prius haalbaar. De Toyota Prius van 2015 heeft een uitstoot, volgens de NEDC van 89 gram per kilometer.
Door motorenontwikkelaars Ricardo en FEV is onderzocht dat met de huidige technologieën een daling van 89 gram naar 58 gram mogelijk is, door een aantal innovaties te combineren, inclusief 27 % gewichtsvermindering. De kosten van deze innovatiestapeling bedragen in 2015 circa € 3000,= t.o.v. de huidige Prius en € 1700,= resp. € 1300,= in 2020 en 2025.

Prius - 2025

Op dit ogenblik kan een elektrische auto in een vrije markt, zonder overheidsingrijpen, in het geheel niet concurreren. De verwachting is dat de kosten van de Lithium-Ion accu’s steeds verder dalen  en de range per kilogram accu toeneemt. Ter vergelijking; in 1995 kostten laptop-accu’s (type 18650) nog circa 2000 dollar per kWh, terwijl die prijs nu gezakt is naar een tiende daarvan. Het accupakket van de Tesla Model S zou in 1995 bijna 2 ton kosten! Er komt een moment dat de elektrische auto, zonder overheidsbemoeienis een gelijkwaardige prijs/prestatie verhouding kent als de auto met verbrandingsmotor. Wellicht is dat ergens tussen 2020 en 2025. Overheidsstimulering van elektrische auto’s en strenge wetten voor auto’s met verbrandingsmotoren blijven tot die tijd dus zonder meer nodig omdat anders de elektrische auto aangeschoten wild wordt.

P3/95

Bronnen: archief NCAD

ICCT = Vehicle Technology for 2020 and Beyond, Potential and US-EU Evaluation Methods – 2012
Lache, R. et al (2009). Electric Cars: Plugged In 2: A mega-theme gains momentum. Deutsche Bank Securities Inc.: New York

I would really appreciate your comments ........