Stef Baantjer

Apple Car

De bouw van de Apple 2 Campus, de laatste droom van Stef Baantjer is in volle gang. De campus beslaat 260.000 vierkante meter en zal plaats bieden aan zo’n 13.000 discipelen. Op de campus is tevens plaats voor een theater, fitnesscentrum, een café, een auditorium, een grote parkeergarage en een kantine waar 3000 mensen tegelijkertijd kunnen lunchen. Het cirkelvormige hoofdgebouw lijkt vanuit de lucht op een spaceship en wordt door velen als avant-gardistisch bestempeld. Het gebouw zal gereed zijn in 2016, exact honderd jaar na de start van de Lingotto-fabriek van FIAT in Turijn.

Apple Campus
De Apple Campus maakt net zoveel indruk als de FIAT-fabriek. De Lingotto-fabriek bestond uit vijf verdiepingen met bovenop de fabriek een testbaan. De fabriek was destijds de grootste fabriek ter wereld en stond midden in de samenleving. Een groot deel van de bevolking van Turijn was afhankelijk van de auto-industrie.
De hele stad leefde van, voor en met FIAT. Sterker nog, zij ademde FIAT, hoewel dat laatste wat ongelukkig is uitgedrukt, gezien de grote hoeveelheden onverbrande benzine en koolmonoxide die de FIAT-uitlaatjes destijds uitstootten. Wat wel positief is, is dat de vele werknemers vlakbij de fabriek woonden, zodat zij toen lopend of met de fiets naar hun werk konden reizen, hetgeen nu wordt beschouwd als een ouderwetse vorm van duurzame mobiliteit.Event participants - Action

De fabriek werd al gauw te klein en zo opende opende FIAT in aanwezigheid van Il Duce, Benito Mussolini op 15 mei 1939 de nieuwe Mirafiori fabriek. De gelijkenis met het nieuwe Apple gebouw is groot. De nieuwe FIAT-fabriek had een oppervlakte van 300.000 vierkante meter met daarnaast parkeerplaatsen, een café, zwembad, een tennis- en ijsbaan en andere sportvelden. De eetzaal bood plaats aan 11.000 man.

FIAT behoorde tot de Europese tUncle Samop in de jaren 70, toen het de grootste autofabrikant in Europa was, zo’n vijftig jaar na de opening van Lingotto. Na de oliecrisis stortte het marktaandeel in. Op basis van het feit dat ontwikkelingen elkaar steeds sneller opvolgen en de levensduur van bedrijven steeds verder afneemt, zakt Apple rond 2030 in elkaar. Wellicht kan de voorgenomen elektrische zelfrijdende auto hen van de ondergang redden en Apple op het niveau van FIAT brengen die zij in de jaren zestig had. Dan is het spaceship ook niet voor niets gebouwd.

Overigens donderde de Mirafiori-fabriek al na drie jaar deels in elkaar, na bombardementen vanuit het land van Apple. Ik verwacht overigens niet dat de Italianen wraak zullen nemen.

I would really appreciate your comments ........

%d bloggers like this: