Solid-state accu (2)
(2021-10) De solid-state accu komt eraan, maar de vraag is wanneer. Volgens sommigen (waaronder NIO) komt deze al in 2022 in productie-auto’s.
In de huidige lithium-ion accu’s accu’s zit een elektrolytgel tussen de negatieve en positieve elektroden. Omdat die gel brandbaar is, moeten er veiligheidsmaatregelen worden getroffen – waardoor het gewicht en formaat toenemen. Solid-state accu’s gebruiken een elektrolyt in vaste vorm. Ze kunnen een krachtigere en snellere laadstroom aan en zijn minder brandgevoelig, dus de benodigde veiligheidssystemen zijn kleiner, waardoor het geheel energiedichter is. Solid-state batterijen kunnen theoretisch twee keer zoveel energie opslaan als die in lithium-ion batterijen, hetgeen leidt tot een groter elektrisch voertuig EV bereik. Een EV die is geïnstalleerd met een solid-state batterij, kan volgens verschillende experts uit de sector, een elektrisch bereik van 1000+ kilometer hebben. Door velen wordt de Solid-state batterij dan ook als de ‘holy grail’ van batterijtechnologie gezien. Duizenden onderzoekers in honderden laboratoria over de hele wereld werken aan het perfectioneren ervan.
De wereldwijde markt voor solid-state autobatterijen wordt gedomineerd door wereldspelers zoals Toyota Motor Corporation (Japan), Solid Power (VS), QuantumScape (VS), Samsung SDI (Zuid-Korea) en LG Chem (Zuid-Korea). Premium EV’s met solid-state batterijen worden gelanceerd in China en Japan, gevolgd door Zuid-Korea en India. De groei zal de eerste jaren langzaam zijn, maar zal versnellen na 2026. Japan zal ook één van de snelst groeiende markten in de regio zijn dankzij top-OEM’s zoals Toyota, Nissan en Mitsubishi en batterijfabrikanten die werken aan de ontwikkeling van solid-state batterijen.
De Noord-Amerikaanse regio zal naar verwachting een hoog groeicijfer realiseren voor de markt voor solid-state autobatterijen. Top-OEM’s zoals GM en Ford werken samen met batterijfabrikanten om solid-state batterijen voor hun EV’s te ontwikkelen en zijn van plan deze in de komende jaren op de markt te brengen.
Onlangs hebben Solid Power en SK Innovation (Zuid-Korea) een nieuwe samenwerking aangekondigd voor de productie van solid-state batterijen voor voertuigen die gebruikmaken van Solid Power’s op sulfide gebaseerde vaste elektrolyt, eigen celontwerpen en productieprocessen. Deze samenwerking is om te valideren dat de volledig solid-state productieprocessen van Solid Power schaalbaar en compatibel zijn met de bestaande lithium-ion productietechnologie, Eerder werkten Ford en BMW al met Solid Power samen. Toevallig ook dat SK Innovation de batterijleverancier voor Ford zal zijn wanneer het zijn nieuwe productiefaciliteit bouwt voor de tweede generatie F-150 Lightning-pick-up truck in de buurt van Memphis, Tennessee. Met enige fantasie zou de Lightning het eerste in massa geproduceerde elektrische voertuig kunnen zijn dat solid-state batterijen gebruikt in de VS. De meest traditionele Amerikaanse auto zou dan beschikken over de meest innovatieve batterijtechnologie.
Bronnen:
foto: Pixabay
Cleantechnica
Faraday
Globalnewswire
Insideevs