Model 3 vs. ID.3
(2021-10) Elektrische auto’s krijgen een steeds hogere actieradius, hetgeen voor de acceptatie van elektrisch rijden cruciaal is. Een belangrijk onderdeel is de efficiency van de aandrijflijn. Ondanks dat het een gewild onderwerp is op sociale media komt het nergens tot goede cijfers in praktijkvergelijkingen tussen auto’s. De fout die veelvuldig wordt gemaakt is dat het verbruik in Wh / kilometer 1 op 1 wordt gezien als maatstaf voor de aandrijflijn-efficiency in vergelijkingen tussen auto’s. De juiste methode is echter het isoleren van de rijweerstanden: luchtweerstand en rolweerstand. Tevens is het belangrijk om auto’s onder dezelfde condities te testen (route en weersomstandigheden). Autoreview heeft een Tesla Model 3 long range (70 kWh netto accucapaciteit) vergeleken met een Volkswagen ID.3 met 58 kWh netto capaciteit. Beiden werden getest onder winterse omstandigheden bij 5 graden Celsius en 130 kilometer per uur. Het verbruik van de Tesla was 20.6 kWh / 100 kilometer en van de Volkswagen, 25,8 kWh / 100 km. Het meerverbruik van de Volkswagen is dus 25,2%.
De luchtweerstand van de VW is aanmerkelijk hoger: Cw is 0.267 en frontaal oppervlak 2,36. De cijfers voor de Tesla zijn resp. 0,23 en 2,22. Let op dat het frontaal oppervlak niet hetzelfde is als breedte x hoogte.
Uit de verdere berekening blijkt (zie kladje onderaan) dat het de Volkswagen 694,5 N (P= F*V = 694.5*130/3.6 = 25,1 kW) kost om de lucht- en rolweerstand te overwinnen en Tesla 614.4 (22,2 kW). Verhouding: 694.5 / 614.4 = 13,0 %. M.a.w. als we de rijweerstanden isoleren, blijkt dat er een verschil van 1,252/1,130 is 1,11 blijft. M.a.w. In deze test uit 2019 is de Tesla 11 procent zuiniger als rijweerstanden geïsoleerd zijn.
Ondanks mijn poging om de efficiëntie van de aandrijflijn te isoleren van rijweerstanden, zal de discussie wel weer oplaaien nu het elektrische vlaggenschip van Mercedes; de EQS verschijnt. De luchtweerstand coëfficiënt is 0,20 en het frontaal oppervlak 2,51 m2 waardoor de luchtweerstand een fractie lager is dan bij de Model 3. De EQS weegt maar liefst 2600 kilo. Om optimaal gebruik te maken van de luchtweerstand wordt het dus flink doorrijden op de Autobahn. Goed voor Mercedes dat de snelheidslimiet er niet is gekomen.
Dat luchtweerstand cruciaal is voor het efficiënt rijden op hogere snelheden werd in 1902 al onderkend (zie foto boven). Met slechts 7 pk werd 120 km/h gehaald voordat de onvermijdelijke crash plaatsvond.
Bronnen
https://www.autogids.be/autonieuws/gesponsord/volkswagen-id3-nieuw-van-kop-tot-teen.html
The Autocar 21-06-1902