Hackers

Carhacking 2

Audi schat dat 90-95 % van alle verkeersongelukken veroorzaakt wordt door bestuurdersfalen. De kosten van alle Nederlandse verkeersongevallen worden door de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) geschat op circa 2,2 % van het Bruto Binnenlands Product. Een verkeersdode kost 2,6 miljoen Euro en een ernstig gewonde bijna € 285.000. In die cijfers zit wel een groot deel immateriële kosten. Een enorm voordeel van de zelfrijdende auto is dat deze ‘onkosten’ sterk verminderd kunnen worden. Echter blijft altijd het risico bestaan dat de technologie niet goed functioneert, hetgeen bijvoorbeeld te vergelijken is met een cruise control die blijft hangen, een dieselmotor die op hol slaat of een contactsleutel die uit het contactslot springt.

Carhacking
Veel gevaarlijker (en vooral zorgwekkender) is het geval wanneer een auto gehackt wordt en iemand anders de controle over de auto volledig overneemt. Dat zal een keer gaan gebeuren. Senator Ed J. Markey van Massachussetts heeft daar een rapportje aan gewijd (Tracking & Hacking) na informatie opgehaald te hebben bij 16 automobielfabrikanten, waarvan er drie niet thuis gaven (wellicht e-mail gehackt).

Zijn conclusie luidt dat vrijwel honderd procent van alle auto’s wireless technologie aan boord heeft en dus kwetsbaar voor hackers. Daarnaast is de beveiliging van de enorme hoeveelheid data die vanuit de auto gegenereerd wordt niet voldoende veilig. Ondanks dit, zal de zelfrijdende auto voor veel minder ongelukken zorgen en zullen de kosten daarvan, naast het menselijke leed drastisch omlaag gaan. Een ander voordeel werd aangekaart door de Amerikaanse politie; het is veel veiliger om met een onbemande auto jacht te maken op bankrovers.

Indien één of twee keer een hack groot in het nieuws komt, zeker indien de gevolgen bijzonder ernstig zijn, zal een deel van de mensen zich (tijdelijk) afkeren van wireless verbonden zelfrijdende auto’s. Echter het nadeel is wel dat daardoor veel tijd verloren gaat met het ouderwets besturen van het voertuig, In die tijd kan er niet gewerkt worden. Hoewel daar ook weer creatieve oplossingen voor zijn.

Mobile Office in 1961

I would really appreciate your comments ........

%d bloggers like this: