Freude am Fahren

bmw m1 - 1980

Wat is nu de bedoeling van de BMW I8? De laatste supercar van BMW is meer dan dertig jaar oud en de I8 louter als showcase bestempelen is te gemakkelijk. Ik heb ermee gereden en zoals te verwachten valt van BMW is de auto erg goed uitgebalanceerd. In de sportstand heeft de auto een lineaire acceleratie zonder voelbaar turbogat. Van tevoren hoorde ik van diverse kennissen dat het geluid zo goed is, maar m.i. klinkt ie als een Suzuki Alto van begin jaren tachtig, maar dan veel zwaarder. Je kunt van een halve zescilinder geen hele maken, waarmee BMW zo beroemd is geworden. Verder is er niets op de auto aan te merken, behalve dat de auto misschien wel te goed is, waardoor ie een beetje saai is geworden.

De auto is niet te vergelijken met de M1 die op het verkeerde moment, vlak voor de 2e oliecrisis in 1979 uit kwam. Deze 3,5 liter zes in lijn wilde concurreren met Ferrari, Lamborghini en Lotus maar bleef steken op 460 stuks en had vrijwel dezelfde prestaties als de I8, tenminste als we het brandstofverbruik niet meetellen. De enige overeenkomst is dat de waarde van de M1 ongeveer gelijk is aan de nieuwprijs van de I8.BMW X1 - I8

De inspiratie voor de I8 komt m.i. van de BMW Turbo X1 uit 1972. Deze auto had een vergelijkbare extreme styling. Daarnaast een kleine turbomotor, dezelfde cilindergrootte (500 cc) en een vrijwel exact liter-vermogen. De I8 heeft een elektromotor, de X1 daarentegen een cilinder extra. De BMW 2002 turbo gebruikte de motor uit de X1 en vormde met Porsche het begin van het turbotijdperk, maar kwam vlak voor de 1e oliecrisis uit (weer pech).

Rossi
Maar de ontstaansreden van de I8 moet wellicht toch in een andere hoek gezocht worden. Midden jaren negentig wilde Yamaha de ideale sportmotor maken (genaamd de R1). Zij deed daarvoor uitgebreid onderzoek onder Europese sportmotorrijders. De R1 is na dit onderzoek een enorm succes geworden, inspireerde alle andere motorfietsfabrikanten en voelde pas na een jaar of vijf de hete adem van de concurrentie in de nek.

Wellicht is de I8 een voorzichtige onderzoekende stap naar een elektrische en hybridische transitie? En zijn de reacties van het publiek mede maatgevend voor de toekomstige  ontwikkelingslijn van BMW. Ook zal BMW er mogelijkerwijs achter komen in hoeverre de 6 cilinder in lijn is verbonden met haar aloude adagium. Freude-am-Fahren

Bronnen
Foto 1: http://oldconceptcars.com
Foto 2: http://www.conceptcarz.com
Foto 3: http://www.thenewestcars.net
Foto 4: http://www.zastavki.com
Foto 5: http://forum.hardware.fr

 

I would really appreciate your comments ........

%d bloggers like this: